TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Het TPMS systeem is verplicht op voertuigen v.a. Nov 2015 en is beschikbaar in een directe of indirecte variant.

Klik hier voor de TPMS handleiding voor installatie advies en informatie

Bij de indirecte variant werkt het via het ABS systeem en bij de directe variant werkt het via een sensor die in de band word geplaats en die werkt op druk.

Met een stukje software van Bartec is in veel gevallen te zien over welk systeem het voertuig beschikt, ook kun je hier vinden hoe de sensormoet worden ingeleerd bij het voertuig. Bartec desktop downloaden

Ook is het makkelijk te vinden op kenteken in onze catalogus, door te klikken op de afbeelding kun je vaak ook een inlees handleiding vinden.

Wij werken voornamelijk met de sensoren van CUB en Huf, CUB is een universele sensor die het grootste deel van het wagenpark dekt in tegenstelling tot de Huf sensor die veelal OE leverancier is of word gebrukt voor toepassingen op duurdere voertuigen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig veel voor geprogrammeerde sensoren te krijgen van de meeste fabrikanten.

Bij het leveren van nieuwe sensoren is er de keuze om nieuwe sensoren te programmeren of een kloon te maken van de bestaande sensoren. Bij het klonen van de originele sensoren
heb je als voordeel dat het voertuig deze ziet als de originele sensoren en zit je niet met het inloeren bij het wisselen van de wielen.

Het kan zijn dat de originele sensoren ontbreken of defect zijn in dit geval kun je nieuwe sensoren programmeren, bij het het programmeren van nieuwe sensoren is het nodig deze
in te leren bij het voertuig.

Onder inleren van sensoren verstaan we het kenbaar maken van de sensoren bij het voertuig, dit kan bij sommige voertuigen door een procedure te volgen of in de meeste
gevallen door gebruik te maken van de TPMS OBD tool om deze kenbaar te maken.

De apparatuur om de TPMS sensoren in te leren of te programmeren kunt u kosteloos bij ons gebruiken bij aanschaf van sensoren. Ook kunnen wij U helpen bij het vinden en 
aanschaffen van de juiste TPMS Tool die het beste bij uw bedrijf past.

Naast het aanschaffen van sensoren en tools staan wij u ook graag ter woord wanneer er vragen of problemen zijn, komen wij hier samen niet uit dan kunnen wij onze 
leverancier inschakelen om voor een oplossing te zorgen.

Handleiding

Naast het programmeren of klonen van sensoren is het belangrijk dat u rekening houdt met de onderstaande punten, ook vind u een beknopte handleiding van beide mogelijk heden voor het programmeren van de TPMS sensoren.
De instructies en stappen worden ook stapsgewijs op de TPMS tool aangegeven en beschreven.

1 – Kijk of het voertuig daadwerkelijk beschikt over een direct TPMS systeem, in sommige gevallen kom je in overgang modellen / bouwjaren tegen dat niet op alle voertuigen
het TPMS systeem aanwezig is.

2 – Belangrijk is dat de banden altijd op de juiste banden spanning worden gebracht dit is aangegeven door de fabrikant, gebeurt dit niet kunnen er rare storingen optreden of 

3 – het TPMS systeem werkt helemaal niet.Controleer bij het klonen of programeren dat alle sensoren een unieke ID code hebben

 

TPMS SENSOREN KLONEN

1 – Juiste voertuig en Bouwjaar selecteren
2 – Nieuwe sensor > sensor dupliceren
3 – ID originele sensor uitlezen > kopiëren naar nieuwe sensor
4 – Wielen plaatsen op de zelfde plek als de originele wielen

 

TPMS SENSOREN PROGRAMEREN

1 – Juiste voertuig en Bouwjaar selecteren
2 – Nieuwe sensor > sensor programmeren
3 – Wielen plaatsen op de auto
4 – Sensoren inleren met voertuig procedure of TPMS OBD tool

 

OEM-R Sensoren

OEM-R staat voor Original Equipment Manufacturer Replacement. Dit zijn sensoren die door de belangrijkste OE fabrikanten worden aangeboden op de aftermarket. Dit gebeurt via importeurs en verdelers. De sensor protocollen zijn identiek aan de protocollen van de OE sensoren. Het is daarom de perfecte match met een voertuig. 

Programmeerbare Sensoren 

Programmeerbare sensoren zijn een enorme trend op de markt, het is het meest eenvoudige omdat je met 4 sensoren al snel 95% van het wagenpark kunt afdekken. Het heeft dus als voordeel, weinig voorraad maar wel een snelle oplossing kunnen bieden aan de klant.

Problemen bij deze sensoren zijn het grootst, sensoren worden vaak verkeerd geprogrammeerd of de fabrikant van de sensoren heeft niet het juiste protocol in de TPMS tool staan. Je bent dus altijd afhankelijk van de

fabrikanten.

De OEM voertuig fabrikanten proberen samen met OEM sensorfabrikanten door middel van trucjes het de Aziatische sensor fabrikant zo moeilijk mogelijk te maken. Dus in bepaalde gevallen werken universele sensoren niet of niet zoals het zou moeten.

 

OE-R Sensoren

OE-R staat voor Original Equipment Replacement. Dit zijn sensoren met het juiste protocol maar niet van de originele fabrikant. De protocollen worden gemaakt of gekopieerd en dan als OE-R sensor uitgebracht op de markt. Deze voldoen altijd aan de minimale eisen.

interesse of een vraag? wij staan u graag te woord

Wij zijn aangesloten bij

Contact

Inschrijven voor nieuwsbrief

074-3764455 info@deldense.nl +31743764455
Whatsapp Inloggen
Vandaag geopend: 8.00 tot 17.30
Vandaag geopend: 8.00 tot 17.30
Vandaag geopend: 8.00 tot 17.30
Vandaag geopend: 8.00 tot 17.30
Vandaag geopend: 8.00 tot 17.30
Vandaag geopend: 9.00 tot 13.00
Vandaag: Gesloten