Slaag voor de APK!
Soms komt een dieselauto helaas niet door de technische keuring heen. Dit vervelende probleem komt steeds vaker voor. Mogelijk komt dit door de uitstoot van teveel roetdeeltjes. Is het aantal roetdeeltjes te hoog en is uw auto daardoor afgekeurd? Voorkom dat uw auto opnieuw wordt afgekeurd en stel dure reparaties uit. Met de professionele additieven van Xenum komt u een heel eind.
Aan de hand van het volgende stappenplan komt uw auto waarschijnlijk wél door de keuring heen.
Tip: het assortiment van Xenum vindt u in onze winkel en in onze webshop.
1. Controleer de werking van de DPF
Is de werking van de DPF nog actief? De verschildruksensor beschikt over een slang, welke u afkoppelt. Vervolgens laat u deze slang uitblazen in een lege fles. Hierop past u een deeltjestelling test toe. Is het aantal deeltjes hoger dan u heeft gemeten op de achterzijde van de DPF? Dan functioneert de DPF nog. Zijn de waarden voor en na het DPF filter identiek aan elkaar, dan moet u de DPF filter vervangen.
2. Is de EGR klep gesloten?
Check of de EGR klep gesloten is. Belangrijk: de auto moet altijd met een warme motor gekeurd worden. Veel fabrikanten openen de EGR klep bij een koude motor om de motor versneld op bedrijfstemperatuur te krijgen.
3. Open de EGR Klep
De EGR klep is te openen doordat u de uitstroom van de EGR/koeler loskoppelt en kijkt of deze uitlaatgassen geven bij een draaiende motor. Zijn er geen gassen waarneembaar, dan kunt u de EGR klep reinigen (4 Way Flux) of vervangen.
4. Reduceer roetuitstoot
Met behulp van Xenum DPF Pro reduceert u roetuitstoot. Twijfelt u over het inspuitbeeld van de verstuivers, dan gebruikt u de In & Out Cleaner.
5. Inlaat spruitstuk
Check het inlaat spruitstuk op sporen van olie en vervuiling. Oliesporen kunnen wijzen op een lekkende turbo. Kies voor reparatie of vervang het onderdeel. Is het inlaat spruitstuk vervuild, dan reinigt u het inlaat spruitstuk met 4 Way Flux.
6. Inspuiting van de verstuivers
Controleer de inspuiting van de verstuivers. Eerst doet u een diagnose via de testkast. Check of alle verstuivers een identiek regelbeeld geven. Twijfelt u? Doe dan een retour test. Indien nodig kunt u er altijd voor kiezen om de verstuivers te reinigen met 4 Way Flux.
7. Tuning
Is er tuning aanwezig? Tuning kan een nadelig effect hebben op de inspuiting van brandstof. Mogelijk is er teveel inspuiting.
8. Compressie controleren
Check of de compressie niet te laag is. Bij een te lage compressie is er een onvolledige verbranding en een te hoge uitstoot. Is de compressie te laag, dan herstelt u dit. Eerst gebruikt u M-Flush. Vervolgens rijdt u ongeveer 500km met uw auto. Vervolgens volgt er een oliewissel en controleert u de compressie opnieuw. Indien de compressie nog te laag is kiest u voor Xenum Visco Charge.
Emissiewaarden weer gehaald?
Heeft u de emissiewaarden weer gehaald? Dan kunt u de roetfilter reinigen met 4 Way Flux. Let op: dit doet u nooit voor de meting. Een oudere DPF kan aan slijtage onderhevig zijn, waardoor eer haarscheurtjes aanwezig zijn in de DPF. Doordat de DPF verzadigd is met as en roet, filtert deze nog steeds. Door de haarscheurtjes moet een DPF vaker en sneller regenereren. Na de keuring kunt u de DPF het beste reinigen met Xenum DPF Step 1 en DPF Step 2 volgens de 4 Way Flux.
Tip: om een kleine overschrijding van de meetwaarden te verkleinen kunt u de In & Out Cleaner Diesel gebruiken.
Succes met de keuring!