TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Het TPMS systeem is verplicht op voertuigen v.a. Nov 2015 en is beschikbaar in een directe of indirecte variant.

Bij de indirecte variant werkt het via het ABS systeem en bij de directe variant werkt het via een sensor die in de band word geplaats en die werkt op druk.

Met een stukje software van Bartec is in veel gevallen te zien over welk systeem het voertuig beschikt, ook kun je hier vinden hoe de sensor
moet worden ingeleerd bij het voertuig. Bartec desktop downloaden

Wij werken voornamelijk met de sensoren van CUB en Huf, CUB is een universele sensor die het grootste deel van het wagenpark dekt in tegenstelling tot de Huf sensor
die veelal OE leverancier is of word gebrukt voor toepassingen op duurdere voertuigen.

Bij het leveren van nieuwe sensoren is er de keuze om nieuwe sensoren te programenen of een kloon te maken van de bestaande sensoren. Bij het klonen van de orginele sensoren
heb je als voordeel dat het voertuig deze ziet als de orginele sensoren en zit je niet met het inleren bij het wisselen van de wielen.

Het kan zijn dat de orginele sensoren ontbreken of defect zijn in dit geval kun je nieuwe sensoren programeren, bij het het programeren van nieuwe sensoren is het nodig deze
in te leren bij het voertuig.

Onder inleren van sensoren verstaan we het kenbaar maken van de sensoren bij het voertuig, dit kan bij sommige voertuigen door een procedure te volgen of in de meeste
gevallen door gebruik te maken van de TPMS OBD tool om deze kenbaar te maken.

De apparatuur om de TPMS sensoren in te leren of te programameren kunt u kostenloos bij ons gebruiken bij aanschaf van sensoren. Ook kunnen wij U helpen bij het vinden en 
aanschaffen van de juiste TPMS Tool die het beste bij uw bedrijf past.

Naast het aanschaffen van sensoren en tools staan wij u ook graag ter woord wanneer er vragen of problemeen zijn, komen wij hier samen niet uit dan kunnen wij onze 
leverancier inschakelen om voor een oplossing te zorgen.

Handleiding

Naast het programeren of klonen van sensoren is het belangrijk dat u rekening houdt met de onderstaande punten, ook vind u een beknopte handleinding van beide mogelijk heden voor het programeren van de TPMS sensoren.
De instructies en stappen worden ook stapsgewijs op de TPMS tool aangegeven en beschreven.

1 - Kijk of het voertuig daarwerklijk beschikt over een direct TPMS systeem, in sommige gevallen kom je in overgangs modellen / bouwjaren tegen dat niet op alle voertuigen
het TPMS systeem aanwezig is.

2 - Belangrijk is dat de banden altijd op de juiste banden spanning worden gebracht dit is aangegeven door de fabrikant, gebeurt dit niet kunnen er rare storingen optreden of 

3 - het TPMS systeem werkt helemaal niet.Controleer bij het klonen of programeren dat alle sensoren een unieke ID code hebben

TPMS SENSOREN KLONEN

1 - Juiste voertuig en Bouwjaar selecteren

2 - Nieuwe sensor > sensor dupliceren

3 - ID orginele sensor uitlezen > kopieren naar nieuwe sensor

4 - WIelen plaatsen op de zelfe plek als de orginele wielen

TPMS SENSOREN PROGRAMEREN

1 - Juiste voertuig en Bouwjaar selecteren

2 - Nieuwe sensor > sensor programeren

3 - Wielen plaatsen op de auto

4 - Sensoren inleren met voertuig procedure of TPMS OBD tool