MMS BDI

MOTORMANAGEMENT SYSTEMEN BENZINE DIRECTE INSPUITSYSTEMEN ADEMHALING EN EMISSIETECHNIEK

Deze cursus bevat de module: MMS BDI

Doel:

De wetgeving eist steeds meer van de automobiel fabrikant, motoren moeten schoner worden, een hoger rendement verkrijgen en daarmee minder CO2 uitstoten. Om dit te bereiken worden er vele nieuwe technische ontwikkelingen in de motoren en motor-elektronica gerealiseerd. Ook wel downsizen genoemd, deze ontwikkelingen worden vast gelegd in de euronormeringen. GMTO heeft de training MMS BDI samengesteld als

antwoord op deze nieuwe ontwikkelingen, daarnaast is deze training een aanvulling voor de diagnose Expert op zijn bestaande kennis niveau. Het niveau van de training is niveau 4+. Moderne motoren maken gebruik van verschillende varianten directe benzine inspuiting, benzine raildrukken worden hoger en moeten zo efficiënt mogelijk bereikt worden. Om de vullingsgraad te verbeteren worden er nieuwe ademhalingssystemen ontwikkeld, wel of niet gecombineerd met drukvullingssystemen. Ook in de uitlaat moet een fabrikant meer efficiëntie halen met betrekking tot de schadelijke stoffen. Om dit te bereiken zijn er nieuwe componenten ontwikkeld, nieuwe meet en regel strategieën uitgedacht en nieuwe motor concepten bedacht.

Kernpunten:

- De functionele samenhang van de componenten bij de toegepaste meet en regeltechniek doorgronden.

- De ‘angst’ van de technicus wegnemen bij het diagnose stellen en meten aan moderne systemen.

- Praktisch gebruik van communicatietester, interpreteren van live data, actuator diagnose.

- Werking en opbouw drukvulling systemen moderne motoren inzichtelijk maken.

- Werking en opbouw uitlaatgas reiniging systemen moderne motoren inzichtelijk maken.

- Effectief toepassen van metingen m.b.v. labscope.

- Planmatig en effectief zoeken naar de oorzaak van storingen.

Onderwerpen:

De volgende onderwerpen komen o.a. aanbod tijdens de cursus:

- Verschillende methode van directe benzine inspuiting.

- Raildruk opbouw en regeling, incl. bijbehorende componenten.

- Varianten in de toegepaste injectoren, werking en diagnose.

- Moderne mengsel regelingen en controle op de mengselvorming. Met o.a. de breedband lambda sensor.

- Ademhalingstechnieken, zoals valvetronic en multiair, diagnose aan deze systemen.

- Geavanceerde regelingen via nokkenasverstelling en diagnose hieraan.

- Diverse drukvullingstechnieken, zoals twinscroll, bi-turbo en dual turbo en niet te vergeten mechanische drukvulling.

- Uitlaatgas reiniging, o.a. toepassing speciale NOx katalysatoren, bijbehorende regeling en regeneratie van de katalysator.

Praktijk

Praktijkdag om de technicus te trainen in het praktisch toepassen van zijn

vergaarde kennis. Tijdens deze dag wordt er gewerkt op de GMTO praktijk

borden, auto’s en meegebrachte storing auto’s.

Toetsing:

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Directe Benzine Injectie.

Tijdsduur

De moduul MMS BDI duurt 3 dagen waarvan 1 praktijkdag.

Kosten

Raadpleeg onze prijslijst voor de kosten van de cursus.

De prijs is inclusief cursusboek maar exclusief BTW.